KONSOLIDOVANÁ DÚR STAVBY D0 510 ZKAPACITNĚNÍ
Minulý týden, 23. 5. 2022, jsme s některými zastupiteli podali námitky k ÚZEMNÍMU ŘÍZENÍ ke stavbě „KONSOLIDOVANÁ DÚR STAVBY D0 510 ZKAPACITNĚNÍ“- rozšíření na 2 x 3 pruhy!
Předcházela tomu návštěva MHMP, kde jsem nahlížela a fotila dokumenty ve spisu, které mně doposud chyběly. Následně jsem, ve spolupráci s odborníky, připravila připomínky.
Z NÁMÍTEK O 31 STRÁNKÁCH JEN STRUČNĚ UVEDU:
1) PŘÍLOHA AKUSTICKÁ STUDIE
• Námitka: Vzhledem k tomu, že se dokumentaci uvádí, že téměř všude dojde ke snížení hlukové zátěže i při narůstající intenzitě dopravy, požadujeme řádně proměřit hluk ve všech místech a včetně proměření míst, která jsou pouze počítána, ale nejsou změřena! Požadujeme tedy změřit a posoudit všechny výpočtové body na současnou situaci! Dle skutečného zjištění pak teprve navrhnout správná a odpovídající protihluková opatření.
2) D0 510 SATALICE – BĚCHOVICE, KAPACITNÍ POSOUZENÍ MÚK HORNÍ POČERNICE DYNAMICKOU MIKROSIMULACÍ (zakázka 2021/0237)
• Námitka: Navrhuje se rozšíření na šesti pruh nebo osmi pruh? Ve vztahu k doprovodnému dokumentu „D0 510 SATALICE – BĚCHOVICE, KAPACITNÍ POSOUZENÍ MÚK HORNÍ POČERNICE DYNAMICKOU MIKROSIMULACÍ“ pak tedy není zřejmé, jestli je hodnocen stávající stav ve dvou pruzích, výhled s třemi pruhy nebo dokonce výhled se čtyřmi pruhy…. Tedy není zřejmé, co výše uvedená studie počítá i s ohledem na video!
3) D0 510, STUDIE BEZPEČNOSTI A ANALÝZY RIZIK K DÚR, AKTUALIZACE PRAŽSKÝ OKRUH D0, STAVBA 510 „SATALICE – BĚCHOVICE, ZKAPACITNĚNÍ“
ZÁVĚR BEZPEČNOSTNÍHO AUDITU:
Ve variantě roku 2025 (po zprovoznění stavby D0 511) již stavba 510 kapacitně nevyhovuje ani v navrženém optimalizovaném uspořádání dle dokumentace DÚR (01/2018). Za nevyhovující je označen úsek mezi MÚK Českobrodská a MÚK Horní Počernice pouze v třípruhovém uspořádání. Dle kapacitního posouzení je požadováno uspořádání 2 x 4 jízdní pruhy. Po zprovoznění stavby D0 520 a dalšímu nárůstu intenzit již stavba 510 kapacitně nevyhovuje v navrženém optimalizovaném uspořádání, a to v úseku mezi křižovatkami MÚK Českobrodská a MÚK Chlumecká. V tomto úseku je při dopravním zatížení roku 2055 kapacitní požadavek na uspořádání 2 x 5 jízdních pruhů. Díky tomuto požadavku je otázkou, zda by nebylo vhodné uvažovat o realizaci alternativní komunikace v podobě souběžné komunikace, např. východní část Aglomeračního okruhu.
4) VYJÁDŘENÍ K TZV. „DO-510 SATALICE-BĚCHOVICE, MÚK HORNÍ POČERNICE (11/2021).
Bezpečnostní audit moc dobře pro uvedený záměr nevyšel a tak ho bylo zapotřebí přepracovat! Zpracovaný výhled je však jen do roku 2025.
• Námitka: POUŽITÝ VÝHLEDOVÝ ROK 2025 JE NESMYSL, jeho údaje nic neříkají. Pro návrh a posouzení komunikací norma ČSN-736101 vyžaduje výhled na 25 let, což je v našem případě rok 2050. Toto posouzení je tedy v rozporu s platnou normou!
5) PŘIPOMÍNKY K NÁVRHU PROJEKTU MONITORINGU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PRO ZÁMĚR „D0 510 SATALICE-BĚCHOVICE, ZKAPACITNĚNÍ“.
• Námitka: Požadujeme vyloučení svátků a víkendů z měření, jelikož se nejedná o dny s obvyklou mírou dopravy. Požadujeme měření hluku ve dnech s charakteristickou dopravou!
6) VYJÁDŘENÍ ZÁVAZNÉMU STANOVISKU ÚMČ PRAHA 20 Č.J. MCP20 007095/2020/OZPD/VARG ZE DNE 27. 4. 2020
• Námitka: Z odůvodnění závazného stanoviska přitom vyplývá, že provedení záměru může vést ke zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo stavu útvaru podzemní vody či znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody. Požadujeme doplnit.
7) DOPRAVNĚ INŽENÝRSKÉ PODKLADY
• Námitka: Uvedené základní údaje o denních intenzitách neodpovídají skutečnosti. Toto dokládáme vlastním měření z roku 2018, ze kterého je patrné, že DIP v DUR pro záměr jsou PODHODNOCENÉ! ŽÁDÁME PŘEPRACOVAT DLE SKUTEČNĚ NAMĚŘENÝCH DOPRAVNÍCH INTENZIT.
ROZPTYLOVÁ STUDIE
• Námitka: Stávající imisní situace není v zájmovém území vyhovující. V těchto oblastech, vlivem zkapacitnění předmětného úseku D0 a dalších dopravních staveb imisní, zátěž dále naroste. Přidávání dalších zdrojů znečišťujících látek do již nadlimitně zatížených území je v přímém rozporu s nutností imisní zátěž v těchto oblastech snižovat.
9) PODMÍNKY A ZÁVĚRY EIA
• Námitka: Projednávaný záměr je v rozporu s podmínkami souhlasného závazného stanoviska EIA a jeho závěrů. SHZ nelze u toho záměru uplatnit. Projektová dokumentace a její částí je již připravovaná pro záměr o 2 x 4 pruzích, podmínky souhlasného závazného stanoviska EIA byly vydány ke zcela jiné dokumentaci.
Věřím, že nakonec zásadní námitky podá i naše zastupitelstvo, které na základě mé žádosti o svolání nového jednání zastupitelstva s upozorněním, že MČ Praha 20 má ještě možnost podat řádné připomínky do 7. 6. 2022, je znovu svoláno na 6. 6. 2022 na 13 hodin.
Karla Polydorová
Společně pro Počernice