Další informace k rozšíření Silničního okruhu (SOKP) 510
Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) požádalo v listopadu 2020 o vydání územního rozhodnutí na rozšíření SOKP 510 na 2 x 3 pruhy. K žádosti doložili novou dokumentaci „SOKP 510 zkapacitnění“ z 02/2020. Tato dokumentace je projednána s dotčenými orgány a organizacemi. Z výzvy stavebního úřadu, kterým je Magistrát hl. m. Prahy (MHMP) k doplnění dokladů však vyplývá, že všechno v pořádku zdaleka není a všechna stanoviska stále doložena nejsou, i když ŘSD počítá s vydáním rozhodnutí do konce tohoto roku. Přitom na svém webu uvádí, že již na konci března 2021 se uskutečnilo veřejné projednání a do 08/2021 se počítá s vydáním územního rozhodnutí.
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/507/infoletak_d0-510-satalice-bechovice.pdf
Z odpovědí ŘSD k dotazu ohledně Bezpečnostního auditu, kde je jasně úsek mezi MÚK Českobrodská a MÚK Horní Počernice pouze v třípruhovém uspořádání označen za nevyhovující a DLE KAPACITNÍHO POSOUZENÍ JE POŽADOVÁNO USPOŘÁDÁNÍ 2 X 4 JÍZDNÍ PRUHY, vyplývá, že na tom stále ještě pracují a bude nová studie Bezpečnosti a analýzy rizik. Možná, že se nakonec dočteme, že z hlediska plynulosti a bezpečnosti dopravy SOKP 510 v režimu 2 x 3 přece jen vyhoví. Papír snese všechno! OVŠEM BEZPEČNOSTNÍ AUDIT NENÍ JEDINÝM DOKUMENTEM, který na tyto nedostatky poukazuje.
Rovněž v dokumentu: „KAPACITNÍ POSOUZENÍ SOKP STAVBY 510 – DOPRAVNÍ SIMULACÍ“, vydaném v roce 2019, který je rovněž součástí dokumentace k územnímu řízení, se uvádí: „ V této variantě vycházející z intenzit od TSK pro rok 2030 (po zprovoznění staveb D0 511 a D0 520), stavba 510 v navrženém optimalizovaném uspořádání dle dokumentace DÚR (01/2018) kapacitně nevyhovuje. Za nevyhovující je označen úsek MÚK Horní Počernice – MÚK Chlumecká pouze ve třípruhovém uspořádání. Na tomto úseku vychází ÚKD na stupeň F. Dle kapacitního posouzení je požadováno uspořádání 2 x 4 jízdní pruhy. Druhým nevyhovujícím úsekem je úsek mezi MÚK Satalice a MÚK Chlumecká (po připojení kolektoru). Na tomto úseku jsou pouze 3 jízdní pruhy a normový požadavek je na 4 jízdní pruhy“.
Z měření dopravních intenzit, zpracovaných odborníkem z ČVUT Ostrava, které má MČ Praha 20 je ale jasné, že intenzity dané TSK rovněž mají výrazné odchylky.
ČVUT Ostrava:
1) Sčítání dopravy na profilu SOKP 510
– sčítací profil na SOKP 510 mezi ul. Náchodskou a ul. Novopackou
Proto po porovnání je uvedena ještě hodnota přepočtů RPDI na PPD pro rok 2018:
PPD = RPDI / 0,865 = 87.638 / 0,865 = 101 316
2) Sčítání dopravy na profilu SOKP 510
– sčítací profil na SOKP 510 mezi ul. Národních Hrdinů a ul. Českobrodskou
Proto po porovnání je uvedena ještě hodnota přepočtů RPDI na PPD pro rok 2018:
PPD = RPDI / 0,865 = 80.104 / 0,865 = 92 606
Intenzity TSK, se kterými se pracuje a které byly uvedeny i v dokumentaci EIA jsou samozřejmě výrazně nižší. A to kolem 72 tisíc. (viz obrázek)
Komunikace byla dimenzována v rámci posouzení EIA pro 110 tisíc vozidel. Z aktualizace Dokumentace však vyplývá, že kapacitě 130 tisíc vozidel denně nebude stačit ani navrhovaný 6 – ti pruh. Celý návrh již stavby SOKP 510 nebude opravdu dopravní kapacitě ze stavby SOKP 511 stačit a bude třeba komunikace rozšířit na 2 x 4 pruhy. Kam se tedy SOKP 510 rozšíří? Ubourají se snad nemovitosti v Horních Počernicích, či obchodní centrum Černý most? Jak může být povolena špatně navržená stavba?
Z HLEDISKA HLUKU:
V předkládaném posouzení z hlediska hluku je vyhodnocení akustické situace z provozu silniční dopravy po zkapacitnění v definovaném rozsahu od MÚK Chlumecká (křižovatka není součástí této stavby) až k mostu přes Počernický rybník.
Akustické posouzení je tak velmi úzké, když nezahrnuje ani křižovatky, vyhodnocení by mělo být děláno v přesahu, ne salámovou metodou, kde je zájem, co nejvíce záměr rozdrobit a nedívat se na spolupůsobení záměru jinde, například o 10 metrů dál. Vše je řešeno salámovou metodou. Spočítá se hluk POUZE vlastního záměru a hluk ostatních komunikací se nebere v potaz. Ovšem obyvatele nerozlišují hluk jednotlivých komunikací zvlášť, ale celkový hluk, který v daném místě bývá vyšší.
ROZPTYLOVÁ STUDIE (RS):
V pořádku ale není ani rozptylová studie. V území, kde je již dnes nevyhovující imisní situace, nelze žádný nový imisní příspěvek považovat za nevýznamný, jak studie uvádí. Přidávání dalších zdrojů znečišťujících látek do již nadlimitně zatížených území je v přímém rozporu s nutností imisní zátěž v těchto oblastech snižovat.
Rozptylová studie obsahuje údaje o zdrojích. Metodický pokyn RS požaduje uvedení údajů o intenzitě dopravy v podobě maximálních hodinových počtů vozidel a pojezdů, složení dle charakteristik vozidel (podíl aut používajících vznětové nebo zážehové motory, případně emisní třídy EURO) a informace o plynulosti dopravy. Tyto údaje v RS chybí.
Za Společně pro Počernice budeme ke stavbě „ SOKP 510 zkapacitnění“ v rámci územním řízení podávat námitky.
Karla Polydorová
Společně pro Počernice
Předchozí informace https://www.facebook.com/page/163694504435299/search/?q=510