U okruhu od začátku
„Byl bych rád, kdyby veřejnost, včetně politiků, právníků a úředníků, si uvědomila jednu malou věc, že když něco stavím, tak to stavím především s výhledem do budoucnosti.
Ing. Milan Strnad
Územní rozhodnutí na Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) 511 ze dne 8. 12. 2008 uveřejnilo vyhlášení tzv. OCHRANNÉHO HLUKOVÉHO PÁSMA V OBLASTI BĚCHOVICE 2 (NOVÁ DUBEČ) HLAVNÍM HYGIENIKEM. Paradoxem je, že vrcholový orgán ochrany veřejného zdraví použije nesprávný, účelový atribut k podpoře zájmů investora ŘSD ČR na úkor zájmů veřejnosti, tj. občanů Běchovic – Nové Dubče.
První územní řízení na SOKP 511 bylo v roce 2005 a skončilo na zásadních nesouhlasných připomínkách radnic a sdružení v okolí Říčan.
Druhé územní řízení na stavbu SOKP 511 proběhlo v roce 2008, v hlukové studii 2007, bylo uvedeno, že hluk v části Běchovic (Běchovice II/dříve název Nová Dubeč) NELZE VYŘEŠIT, nedají se zákonné hlukové limity dodržet (50dBnoc/60dB den).
ŘSD, Hygienická stanice hl. m. Prahy a stavební odbor Magistrátu HMP dali hlavy dohromady, a vymysleli, že z Běchovic II udělají tzv. „Ochranné hlukové pásmo“ POZOR! OCHRANNÉ PRO DÁLNICI, NE PRO LIDI. Přitom stávajícím vlastníkům nemovitostí nebylo nabídnuto vůbec nic. Nenabídli ani odkup domků, ani náhrady, prostě nic. Prostě lidi zvykněte si! Váš problém, že tady stavíme dálnici.
Díky aktivitě místních občanů, vedení obce Běchovice a jejich námitkám Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) toto územní rozhodnutí samo zrušilo.
Opatřením obecné povahy č. 8 platným od 1. 6. 2010, na základě usnesení Zastupitelstva HMP č. 32/59 ze dne 17. 12. 2009, byly vydány Zásady územního rozvoje hl. m. Prahy obsahující trasu SOKP dle územního plánu.
Nejvyšší správní soud svým rozsudkem 8 Ao 2/2010 – 644 ze dne 20. 5. 2010 v ZÚR HMP zrušil koridory a plochy SOKP v úseku Ruzyně – Březiněves.
Nejvyšší správní soud svým rozsudkem 7 Ao 7/2010 -133 ze dne 27. 1. 2011 v ZÚR HMP zrušil úseky SOKP Březiněves – Horní Počernice a Běchovice – D1.
Tím se zastavil i 3. pokus o vydání územního rozhodnutí z roku 2011. SOKP 511 přestal existovat v územním plánu kraje. (ZÚR)
Na příkaz ministra dopravy v roce 2014 v souladu s Usnesením senátu č. 36 ze září 2003, následného usnesení č. 20 podvýboru pro ochranu přírody a krajiny Poslanecké sněmovny v září 2003 a dopisu ministra Grégra z února 2001 zadalo ŘSD ČR studii „Proveditelnost řešení tranzitní dopravy ve Středočeském kraji, včetně posouzení HDM-4“. Tato studie doporučila pokračovat ve variantě „Ss“ (regionální). S nástupem ministra D. Ťoka byla ovšem studie účelově zpochybňována a na jejím odborném posouzení se dále nepokračuje.
V roce 2013 vyhrálo Hnutí ANO v parlamentních volbách, které mělo ve volebním programu pro Prahu uvedeno:
„ Důsledné odmítnutí nesmyslných variant tras dopravních staveb, které jsou navzdory věcným argumentům opakovaně prosazovány v nevhodných místech (namátkou jmenujeme alespoň okruh v Suchdole, Dolních Chabrech či v Běchovicích).
„ Dokončení obou silničních okruhy a radiální komunikace tak, aby jako doposud trasa dálnice vedla tam, kde si spřátelený podnikatel zakoupil pozemky a nyní čeká na jejich zhodnocení mj. zpracováním rozumných variant a jejich úplným posouzením: uvedený přístup mj. zahrnuje prosazení vedení vnějšího okruhu dále od města současně s výstavbou mostu pro vnitroměstskou dopravu mezi Bohnicemi a Suchdolem, opuštění představy, že východní část okruhu povede sídelními útvary (Běchovice, Černý Most) a revize trasy vnitřního okruhu tak, aby neohrozila vzácnou oblast Povltaví (pokračování Tunelu Blanka).
Opatřením obecné povahy č. 43/2014 účinným od 1. 10. 2014, na základě usnesení Zastupitelstva HMP č. 41 ze dne 11. 9. 2014, byla vyhlášena Aktualizace č. 1 ZÚR HMP, která trasu SOKP zrušenou dvěma rozsudky Nejvyššího správního soudu opět navrátila do Zásad v původní podobě.
A tak začal 4. pokus o vydání územního rozhodnutí na stavbu SOKP 511.
Dne 6. 10. 2015 byl podán Návrh na zrušení části A-ZÚR hl. m. Prahy – vymezení SOKP.
Dne 26. 2. 2016 zamítl Městský soud v Praze svým rozsudkem čj. 10A159/2015-222 žalobu 12 městských částí a obcí Středočeského kraje, domáhající se zrušení trasy SOKP v Aktualizaci č. 1 ZÚR HMP. Proti tomuto rozsudku byla u Nejvyššího správního soudu v Brně podána kasační stížnost.
V té době však vstoupila do děje novela zákona o EIA a díky té se ukázalo, že řada velkých staveb včetně SOKP 511 má propadlé stanovisko EIA (13 let staré) a bylo nutné dělat nové posouzení EIA, jinak by stavba byla v rozporu se zákonem.
Tehdy se ministři MŽP velmi snažili a rok a půl jezdili a psali do Bruselu, aby některé stavby (i SOKP 511) dostaly výjimku a mohly se postavit i s vydanými neplatnými posouzeními dle starého EIA.
V létě 2016 Evropská komise rozhodla, že nový zákon EIA platí pro všechny stavby a to, i pro stavbu SOKP 511 – A teprve tehdy se zadala nová EIA a územní řízení muselo být zastaveno.
V ZÚR Středočeského kraje je trasa SOKP v severozápadním segmentu po několika soudních rozhodnutích zrušena. Nyní probíhá 2. aktualizace ZÚR Středočeského kraje, která má zrušené úseky okruhu do Zásad navrátit – viz situace v Praze. (ZÚR Středočeského kraje obsahuje tzv. Aglomerační okruh, který z velké části trasou odpovídá Regionální variantě.) https://www.kr-stredocesky.cz/…/2.-aktualizace-zasad…
Investor ŘSD ČR objednal u Ústavu dopravních systémů – ČVUT Fakulta dopravní „KOMPLEXNÍ POSOUZENÍ ALTERNATIVNÍHO NÁVRHU SOKP reprezentovaného VYHLEDÁVACÍ STUDIÍ (2014) a STUDIÍ PROVEDITELNOSTI (2015) dokončení SOKP proti státní správou sledované ALTERNATIVĚ A-ZÚR HMP a Středočeského kraje“.
Dodatkem č. 1 k výše uvedené objednávce byl posunut termín vyhotovení konceptu na 26. 3. 2016.
Dodatkem č. 2 (22. 3. 2016) byl změněn předmět plnění na zpracování „rizikové analýzy VYHLEDÁVACÍ STUDIE a STUDIE PROVEDITELNOSTI A ÚČELNOSTI (STPÚ) dokončení SOKP v regionální variantě“. BYLO VYNECHÁNO POSOUZENÍ PROTI STÁTNÍ SPRÁVOU (ŘSD ČR) SLEDOVANÉ VARIANTĚ V TRASE A-ZÚR. Bylo též doplněno „Pro zpracování díla bude použita tzv. riziková analýza“.
Je nutné zdůraznit, že ZMĚNOU ZADÁNÍ BYL PŮVODNÍ ZÁMĚR „Posouzení dvou rozdílných tras řešení dokončení SOKP v alternativě A-ZÚR nebo v alternativě REGIONÁLNÍ“ dodatkem č. 2 VYLOUČEN. Předkládaná dokumentace dle dodatku č. 2 je K ROZHODOVÁNÍ o volbě alternativy dokončení SOKP zcela NEPOUŽITELNÁ – NENÍ CO S ČÍM POSUZOVAT A POROVNÁVAT.
Probíhá 6. pokus o vydání územního rozhodnutí na stavbu SOKP 511. Proto vydanému rozhodnutí bylo podáno mnoho odvolání a odvolací řízení řeší stavební úřad v Českých Budějovicích.
Karla Polydorová
Společně pro Počernice