Klánovická spojka
Klánovická spojka: STAVBA, KTERÁ NAPLNĚNÍ KLIMATICKÉHO ZÁVAZKU HL. M. PRAHY ROPZHODNĚ NEPOMŮŽE.
Za našeho vedení radnice jsme za MČ Praha 20 podávali vyjádření k zahájení zjišťovacího řízení záměru „KLÁNOVICKÁ SPOJKA“ V K. Ú. HORNÍ POČERNICE, ŠESTAJOVICE U PRAHY A KLÁNOVICE, posuzovaného ve smyslu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
Dne 18. 3. 2021 byla v Informačním systému EIA-CENIA zveřejněna kompletní dokumentace EIA ke stavbě Klánovické spojky: https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_STC2221?lang=cs.
Vzhledem k tomu, že i v opozici se problematice plánovaných dopravních staveb trvale věnuji a spolupracuji se stejnými odborníky, požádala jsem je o odborné posouzení předložené dokumentace a podkladů.
Za Horní Počernice jsme tedy s kolegy zastupiteli (Ing. Milan Herian, Mgr. Jiří Beneda, BBA. Jana Hájková a Karla Polydorová) připomínky a námitky podali. Celé znění námitek bude zveřejněno na webovém portálu EIA-CENIA k záměru.
CO UDĚLALO NAŠE SOUČASNÉ VEDENÍ V TÉTO ZÁLEŽITOSTI?
Horní Počernice jsou přitom dotčeným územním samosprávným celkem.
Rada MČ Praha 20 nepřijala dne 9. 4. 2021 k tomuto záměru žádné usnesení. Pan starosta Mgr. Petr Měšťan a naši radní ing. Jindřich Jukl a Bc. Jaroslav Kočí nepodpořili a ignorovali vyjádření, které na podkladu odborníků připravil a zpracoval za Horní Počernice náš odbor životního prostředí.
RMČ může ale ještě své stanovisko přehodnotit v termínu do 17. 4. 2021. Zpracované připomínky k rozptylové studii jsem předala k využití odboru životního prostředí.
Karla Polydorová
Společně pro Počernice
VELMI STRUČNĚ Z PODANÝCH NÁMITEK, KTERÉ MAJÍ PŘES 30 STRÁNEK:
„ V současné době je především pro obyvatele území podél stávajících komunikací doprava zdrojem rizika nepříznivých zdravotních účinků hluku, včetně zvýšení možného rizika kardiovaskulárních onemocnění. Realizací záměru v roce 2025 se mohou zdravotní účinky hluku vyskytnout u většího procenta obyvatel nebo se mohou prohloubit.“
- Toto není v dokumentaci nijak řešeno.
„ Předkládaná studie je zpracována v souladu s platnou legislativou a vychází z předaných vstupních podkladů.“
- Ve studii jsou uvedeny v části „ Akustické požadavky na konstrukci protihlukových stěn“ naprosto neaktuální předpisy s odkazy na 20 let staré normy, které již neplatí.
„ Měření bylo uskutečněno v době, kdy po této komunikaci byla vedena dlouhodobá objízdná trasa pro uzavřenou komunikaci 1/12 v Běchovicích a dopravní intenzita se liší od běžného provozu. Z tohoto důvodu bylo provedeno pouze krátkodobé měření hluku pro ověření výpočtového modelu. Měření bylo provedeno dne 31. 10. 2018 mezi 14:00 až 15:00 hod“.
- Nové měření po dobu 24 hodin nebylo zatím možné realizovat „údajně“ z důvodu nouzového stavu.“
„SHZ (stará hluková zátěž) lze uznat v úseku Slavětínská – Komenského v denní době i noční době. Již v roce 2000 byly v okolí komunikace Slavětínská – Revoluční u nejbližší chráněné zástavby překročeny hygienické limity v denní i noční době“.
- To je zcela lživé tvrzení. Pokud je kdykoliv od roku 2000 SHZ odebrána, již ji nikdy nelze opětovně přiznat. Bylo prokázáno, že na ulici Slavětínská v současné době je hluk vyšší než v roce 2000 o více jek 2 dB. Institut SHZ tedy není možné v budoucnu již nikdy přiznat a pro komunikaci platí nové přísnější hygienické limity. Hluková studie toto nedodržení hygienických limitů neřeší.
- Limit 55/45 dB, 60/50dB, popř. 65/55dB není dodržen na stávající komunikaci. Toto překročení hygienického limitu na stávající zástavbě a jeho řešení aktuální verze hlukové studie v žádném scénáři neřeší.
- Obyvatelé na hranici svých pozemků nechtějí protihlukové stěny, tato skutečnost vyplývá i z připomínek. Stavebník nemá potřebné pozemky, nemá souhlas těchto vlastníků, a i přes jejich nesouhlas zde prosazuje jedině svoje řešení. Proč tedy není navrhováno řešení, které je průchozí?
- Tedy je-li v současné době hlukový limit (HL) překračován, NELZE do území umístit další záměr, který zvýší hlukovou situaci v daném území, byť o pouhou 0,1 dB. Problematika hluku v předmětném území a překračovaní již nelegálního i protiprávního stavu řešena není a studie východisko nenabízí, KROMĚ KONSTATOVÁNÍ ZÁMĚR NEREALIZOVAT.
- Vzhledem k celkové absenci pozitivního přínosu Záměru pro životní prostředí a obyvatelstvo a také s ohledem na klimatický závazek hl. m. Prahy je i malé zvýšení emisí skleníkových plynů zcela zbytečné a je třeba je hodnotit negativně, nikoli neutrálně! Navíc je třeba vytknout, že do bilance emisí CO2 ekvivalentu nebyly započítané vlivy, jako např. kácení zeleně a stromů nebo změny ve využívání krajiny. Rozsah oblasti s obytnou zástavbou, kde dojde ke zhoršení imisní situace, je značný, a to jak v Klánovicích, tak kolem dálnice D11.
- Lokálně, v nejbližším okolí komunikace D0 a navazujících úseků ulic Olomoucká a Novopacká, bylo vypočteno možné překročení imisního limitu pro denní koncentrace částic PM10 a průměrné roční koncentrace částic PM2,5.
- Z vyjádření SŽDC 71677/2019-SŽDC-GŘ-O26 je ve vlastním oznámení vypuštěna klíčová věta „Proto bychom se stavbou souhlasili za podmínky úzké koordinace při zpracování podrobnějších dokumentací“. V dokumentaci není koordinace s návrhem Vysoskorychlostní trasy řešena. Je potřeba zároveň provést kumulativní výpočet pro hluk ze silniční a železniční dopravy!