10 LITRŮ VODY DO 5 LITROVÉHO DŽBÁNU OPRAVDU NENALEJETE!
D0 510 – STUDIE BEZPEČNOSTI A ANALÝZY RIZIK, ANEB 10 LITRŮ VODY DO 5 LITROVÉHO DŽBÁNU OPRAVDU NENALEJETE!
Komise výstavby a územního rozvoje MČ Praha 20 se dne 25. 3. 2021 vyjadřuje ve zveřejněném zápisu z jednání na webu městské části ke stavbě: „ D0 510 Satalice – Běchovice zkapacitnění, ŘSD, D0 vč. MÚK D11 – doplnění“.
Dokument: „D0 510, STUDIE BEZPEČNOSTI A ANALÝZY RIZIK K DÚR, AKTUALIZACE PRAŽSKÝ OKRUH“ shrnuje bezpečnostní rizika k záměru rozšíření stavby SOKP 510 na 2 x 3 pruhy. Bezpečnostní audit byl na stavbu SOKP 510 vypracován v souladu se směrnicí Evropského parlamentu, která zavazuje členské státy k zavedení postupů směřujících ke zvýšení bezpečnosti ve všech fázích projektování, výstavby a provozu pozemních komunikací sítě TEN-T.
Bezpečnostní audit zcela otevřeně poukazuje na skutečná rizika spojená s dostavbou stavby SOKP 511. Když jsme v minulosti mnohokrát upozorňovali na situaci, že SOKP 510 v režimu 2 x 3 pruhy zkrátka NAPROSTO NEMŮŽE STAČIT KAPACITĚ, kterou dostavba SOKP 511 do území přivede, byli jsme některými našimi zastupiteli (současné vládnoucí koalice) kritizováni, že strašíme občany Horních Počernic.
TYTO PŘEDPOKLADY VŠAK BEZPEČNOSTNÍ AUDIT ZCELA POTVRZUJE, CITUJI:
1) „Ve variantě roku 2025 (po zprovoznění stavby D0 511) JIŽ STAVBA 510 KAPACITNĚ NEVYHOVUJE ANI V NAVRŽENÉM OPTIMALIZOVANÉM USPOŘÁDÁNÍ DLE DOKUMENTACE DÚR (01/2018). Za nevyhovující je označen úsek mezi MÚK Českobrodská a MÚK Horní Počernice pouze v třípruhovém uspořádání. DLE KAPACITNÍHO POSOUZENÍ JE POŽADOVÁNO USPOŘÁDÁNÍ 2 X 4 JÍZDNÍ PRUHY. Po zprovoznění stavby D0 520 a dalšímu nárůstu intenzit již stavba 510 kapacitně nevyhovuje v navrženém optimalizovaném uspořádání, a to v úseku mezi křižovatkami MÚK Českobrodská a MÚK Chlumecká. V tomto úseku je při dopravním zatížení roku 2055 kapacitní požadavek na uspořádání 2 X 5 JÍZDNÍCH PRUHŮ. DÍKY TOMUTO POŽADAVKU JE OTÁZKOU, ZDA BY NEBYLO VHODNÉ UVAŽOVAT O REALIZACI ALTERNATIVNÍ KOMUNIKACE V PODOBĚ SOUBĚŽNÉ KOMUNIKACE, NAPŘ. VÝCHODNÍ ČÁST AGLOMERAČNÍHO OKRUHU“.
2) NEVYHOVÍ ANI VZDÁLENOSTI A ANI USPOŘÁDÁNÍ KŘIŽOVATEK:
Projektování silnic a dálnic je pro návrhovou rychlost 100 km/hod požadována minimální vzdálenost křižovatek 4 km (a to měřeno od konce připojovacího pruhu první MÚK po začátek odbočovacího pruhu následující MÚK). SPLNĚNÍ TÉTO PODMÍNKY NEVYHOVUJE BOHUŽEL ŘADA KŘIŽOVATEK NA SO D0 (i v jiných úsecích než 510) A NENÍ MOŽNÉ NAVRHNOUT TAKOVÉ ŘEŠENÍ, ABY BYLA TATO PODMÍNKA BEZEZBYTKU SPLNĚNA. V PŘÍPADĚ STAVBY 510 JE TO NAPŘÍKLAD NEVYHOVUJÍCÍ VZDÁLENOST MÚK OLOMOUCKÁ A MÚK CHLUMECKÁ.
STÁVAJÍCÍ MÚK S ULICEMI ČESKOBRODSKÁ A CHLUMECKÁ JE V TÉTO FÁZI PŘÍPRAVY POUZE MOŽNÉ DOPORUČIT KE ZRUŠENÍ. Ani jedna dvojice křižovatek neodpovídá z hlediska vzájemné vzdálenosti požadavku normy!
Tyto vzájemné vzdálenosti lze v blízkosti větších sídelních útvarů (obce nad 30 tis. obyvatel) nebo rozsáhlých průmyslových aglomerací (průmyslové zóny, které generují více než 10 tis. voz/24h) v odůvodněných případech snížit až o 50 %.
Z reálné polohy vyplývá přibližná osová vzdálenost křižovatek:
MÚK Satalice Exit 58 – MÚK Chlumecká Exit 59: 954 m
MÚK Chlumecká Exit 59 – MÚK Olomoucká Exit 60: 1296 m
MÚK Olomoucká Exit 60 – MÚK Běchovice Exit 62: 2008 m
Dubeč/Štěrboholská Exit 62: 820 m
3) ODSTUP KŘIŽOVATKOVÝCH RAMP OD MOSTŮ A JINÝCH PŘEKÁŽEK ROZHLEDU, LIDSKÝ FAKTOR A VOLBA CÍLE
Sled 5 křižovatek v nedostatečném odstupu od sebe klade mimořádné nároky na pozornost a orientaci řidičů, srozumitelné stanovení cílů a kvalitní vodorovné a včasné svislé značení.
Z křižovatky Satalice buď ze stavby 520, dálnice D10 nebo Vysočanské radiály je možné několik voleb za podjezdem pod tratí: TO ZNAMENÁ CCA 11 ROZHODNUTÍ BĚHEM 4 KM, COŽ SE NEDÁ BEZ SPOLUJEZDCE, MÍSTNÍ ZNALOSTI NEBO NAVIGACE BEZ CHYBY ZVLÁDNOUT. Lepší orientace o poloze vůči krajině bude likvidována soustavou protihlukových zdí a zářezů.
Z křižovatky Dubeč buď ze stavby 511, Štěrboholské radiály nebo přeložky silnice I/12 je možné několik voleb:
TO ZNAMENÁ CCA 12 ROZHODNUTÍ BĚHEM 4 KM, COŽ SE ROVNĚŽ NEDÁ BEZ SPOLUJEZDCE, MÍSTNÍ ZNALOSTI NEBO NAVIGACE BEZ CHYBY ZVLÁDNOUT. Lepší orientace o poloze vůči krajině bude likvidována soustavou protihlukových zdí a zářezů.
STAVBA SOKP 511 ŽÁDNÝ „BEZPEČNOSTNÍ AUDIT“ NEMÁ, takový dokument nebyl předložen k návrhu dokumentace záměru a ani k návrhu projektové dokumentace na stavbu SOKP 511. Nebyl ani součástí územního řízení na stavbu SOKP 511.
Na podkladu tohoto dokumentu jsem podala dne 4. 5. 2021 stížnost k Evropské komisi a dne 10. 5. 2021 doplnění k odvolání proti rozhodnutí o umístění stavby nazvané „Silniční okruh kolem Prahy, stavba 511 Běchovice – dálnice D1“ (dále také jen SOKP 511). Vzhledem k tomu, že však nejsem jako zastupitelka účastníkem územního řízení, a shora uvedené skutečnosti jsou tak závažné a zásadní, obrátila jsem se proto na paní místostarostku Evu Alexovou s upozorněním, že by bylo žádoucí rovněž podat doplnění k odvolání proti stavbě SOKP 511 za MČ Praha 20, jako účastníka řízení.
Karla Polydorová
Společně pro Počernice